ماموپلاستی یا جراحی کوچک کردن سینه نام عملی است كه به كمك آن سینه های بزرگ و پایین افتاده كوچك می شوند. سینه زنان به دلایل مختلف و با گذر عمر بزرگ می‌شود. مهمترین دلیل بزرگ شدن سینه زنان، زایمان و شیردهی و تغییرات حاصل از آن است. البته این قاعده کلی نیست و در برخی از موارد دختران جوان و مجردی را می‌بینیم که سینه‌های بسیار بزرگی دارند. این حالت که به آن بزرگ‌شدگی دختران باکره virginal hypertrophy گفته می‌شود، نوع چندان شایعی نیست ولی در برخی افراد دیده می‌شود و مهم‌ترین علت آن تغییرات هورمونی و زمینه ارثی است. یکی از اشتباهات رایجی که بعضی از زنان در این حالت انجام می‌دهند استفاده از کرست‌های کوچک و تنگ است. در شرایطی که سینه‌ها بزرگ است استفاده از کرست‌های بسیار کوچک و تنگ سبب تغییر شکل سینه‌ها و بدشکلی حدود طبیعی آن می‌شود. این حالت می تواند سبب بروز مشکلات روحی برای بیمار گردد، البته به سبب این حالت مشكلات فیزیكی نیز برای بیمار به وجود می آید كه عبارتند از: درد شانه و گردن، دردهای پشت و درد خود سینه.

به سبب این حالت زنان نمی توانند در فعالیت های ورزشی شركت كنند. در اثر طول كشیدن این حالت حتی ممكن است طرز ایستادن و نشستن بیمار نیز تغییر نماید و دچار قوس كمر گردد. مشكلات دیگر نیز در رابطه با پیدا كردن لباس مناسب، لباس زیر مناسب و كرست مناسب است.

بنابراین اکثر بیمارانی که جهت کوچک کردن سینه‌های خود مراجعه می‌کنند زنانی در سنین میان‌سالی هستند که یک یا چند زایمان انجام داده‌اند و در حال حاضر از مشکلاتی به شرح زیر رنج می‌برند:
- بزرگی سینه‌ها
- افتادگی و شلی سینه‌ها
- درد گردن و دست‌ها
- عرق‌سوز شدن و خارش چین‌های زیر و بین سینه‌ها
- قوز و بدشکلی ستون مهره‌ها
- نبود اعتماد به نفس و رضایت از شکل و ظاهر خود
- عدم تقارن سینه‌ها
- ترک یا خطوط پارگی روی پوست سینه‌ها (استریا)

درمان جراحی این حالت به منظور كوچك كردن، بالا كشیدن و سفت كردن سینه انجام می شود. باید توجه نمود كه با انجام این عمل شیر دادن دچار هیچگونه مشكلی نمی شود. ممكن است حس سرسینه كمی تغییر كند كه البته به مرور بهتر خواهد شد. بیماران باید توجه نمایند كه اصولاً و به صورت طبیعی نیز سینه ها كاملاً قرینه نمی باشند و بنابراین كمی عدم تقارن كه البته ندرتاً به وجود می آید طبیعی است.

جراحی کوپک کردن سینه (ماموپلاستی) به كمك بیهوشی عمومی انجام می گیرد و معمولاً حدود دو ساعت طول می كشد. شاید لازم باشد بیمار یک شب در بیمارستان بخوابد. از نظر برش جراحی كلاً این عمل با دو برش كوتاه و بلند انجام می گیرد كه هر كدام شرایط خاص خود را دارند و در حالات مختلف قابل انجام هستند.

معمولاً بیماران باید پس از عمل از كرست های مخصوص استفاده نمایند، از فعالیت های شدید بدنی پرهیز كنند، بار سنگین بلند نكنند و خیلی از دست های خود كار نكشند. بخیه ها معمولاً تا دو هفته اول كشیده می شوند. بیماران باید فعالیت بدنی خود را خصوصاً در مورد اندام فوقانی تا دو ماه محدود نمایند و تا چند ماه از كرست مخصوص استفاده كنند.
باید توجه نمود كه یك سال طول می كشد تا زخم ها كاملاً خوب شوند و اثرشان از بین برود، در این مدت نیز سینه ها كمی اقت نموده، شكل نهایی و واقعی خود را پیدا می كنند.

نمونه ای از تصویر قبل و بعد از انجام عمل جراحی کوچک کردن سینه (ماموپلاستی) را میتوانید در اینجا مشاهده کنید. جهت مشاهده تصاویر بیشتر لطفاً به گالری تصاویر سایت و یا حضوراً به مطب مراجعه فرمایید.

جراحی کوچک کردن سینه - قبل
جراحی کوچک کردن سینه - بعد